X
تبلیغات
اینجاباغ رضوان است

اینجاباغ رضوان است

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مرکزاندیشه استان تهران جشنواره وبلاگ نویسی فرهنگ رضوی

حدیث رضوی

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: مَن قَرَأ فی شَهرِ رَمَضانَ آیَةً مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِن الشُهُورِ
هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که درماه­های دیگر تمام قرآن را بخواند.
                                                                                                                                       بحار الانوار. 93. ص346

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ؛


حجّ آرام بخش دل‏ها است.


الأمالى ، طوسى ، ص 296


قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: لَیْسَ لِلنَّاسِ بُدٌّ مِنْ طَلَبِ مَعاشِهِمْ فَلاتَدَعِ الطَّلَبَ


انسان برای معیشت چاره ای جز تلاش ندارد پس سعی و تلاش را رها مکن.


وسائل الشیعه ج12 ص18  


نوشته شده در شنبه بیست و نهم مرداد 1390 ساعت 12:0 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

هنرهاي به كار رفته در حرم مطهر


تزيينات حرم مطهر امام رضا(ع)


در ميان آثار كهن معماري، معماري آرامگاه‌‌ها و آستانه‌‌ها به لحاظ وجوه مختلف تزييني، از ويژگي‌‌هاي چشمگيري برخوردار است. اين بناها يك كانون و هسته مركزي دارند كه همان بقعه يا حرم بوده و مرقد امام يا امام زاده‌‌ها در آن جاي دارد.
روضه منوره امام هشتم (عليه السلام)، بيش از دوازده قرن قدمت دارد و طي اين سال‌‌ها، واحدهايي با سبك و شيوه معماري و تزييني مختلف به هسته مركزي يعني حرم افزوه شده است.
به‌طور كلي، آثار هنري و تزيينات موجود در حرم مطهر در سه بخش زير تقسيم بندي مي‌شوند:

بخش ازاره و معرق‌كاري ديوار بالاي ازاره
بخش آينه‌كاري و مقرنس در حرم مطهر
بخش كتيبه‌‌هاي حرم

در ادامه به ويژگي‌‌هاي هر يك از اين بخش‌‌ها اشاره مي‌شود. 


ادامه مطلب...

نوشته شده در شنبه بیست و دوم مرداد 1390 ساعت 9:11 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

 

السلام ای حضرت سلطان عشق

           یا علی موسی الرضا ای جان عشق

                              السلام ای بهر عاشق سرنوشت

                                            السلام ای تربتت باغ بهشت

نسیم ملایم عطر دل انگیزی با خود به همراه دارد,کوچه پس کوچه ها را پشت سر می گذاری,می روی ومی روی تا به صحن مطهر امام رضا(ع)می رسی.به در و دیوارش خیره می شوی!احساس می کنی صدای بال فرشتگان به گوش می رسدعطر خوش معنویت به مشام می رسد.مجلسی بر پا است که اهل آن همه با هم مهربان و صمیمی اند,گویی قلب ها همه یک قلب شده و برای خداو دین خدا می تپد.

حضور در  کوچه باغ رضوان چه پر شور و با صفاست!

امام رضاجان دوستدارانت رابنگر که جشن ولادت تورا چه گسترده وزیبا بر پا می کنند.وبا تمام وجودمی گویند:

میلادت گرامی بادای ضامن آهو

آرم دبیرخانه دائمی جشنواره در ابعاد بزرگ و با کیفیت

مخاطب گرامی جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) منظومه ای از برنامه های متنوع و متعدد است که در استانهای مختلف و برخی از دیگر کشورها برگزار می گردد. چنانچه مایل به شرکت در هر یک از آنها هستید برشمس توسکلیک نمایید.و از طریق لینک مربوطه موضوع مورد علاقه را دنبال نمایید.

برای دیدن ودریافت عکس از حرم امام رضا(ع)وحضرت معصومه(س) بر

نسیم رضوان

کلیک نمائید.

                                                            کلیدواژه:امام رضا(ع)،حضرت معصومه(س)،حرم دوست

آرم دبیرخانه:سایت شمس توس


نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم مرداد 1390 ساعت 11:28 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

حضرت معصومه(س)

طلایه داران نوررضوی،خانواده،اندیشه وفرهنگ رضوی

درسال200هجری قمری درپی اصرار وتهدیدما مون عباسی سفر تبعید گونه امام رضا(ع)به مروانجام شدوآن حضرت بدون آن که کسی از بستگان واهل بیت خودراهمراه ببرندراهی خراسان شدند.درمسیر حرکت به خراسان امام رضا(ع)مورد استقبال شکوهمند مردم قم قرار گرفتندوچون همه آنان مشتاق میزبانی ایشان بودند,آن حضرت فرمودند:

"هرجاکه شتر من توقف کرد,همان جا می روم."

شتر در خانه مردصالحی توقف کرد که شب گذشته در خواب دیده بودحضرت امام رضا(ع)مهمان اوست.

یک سال بعداز هجرت برادر,حضرت معصومه(س)به شوق دیداربرادر وادای رسالت زینبی وپیام ولایت به همراه عده ای ازبرادران وبرادرزادگان به طرف خراسان حرکت کردودرهرشهر ومحلی مورد استقبال مردم واقع می شد.ان حضرت پیام مظلومیت وغربت برادر گرامی شان راله مردم مومن ومسلمان می رساندند.ومخالفت خودواهل بیت(ع)رابا حکومت بنی عباس اظهار می کرد.بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید,عده ای از انها توسط حکومت به شهادت رسیدند وحضرت معصومه(س)را نیز مسموم کردند.حضرت معصومه (س)به قم رفتندوپس از 17 روز اقامت درآنجا ,پیش ازآنکه موفق به دیدار برادر گرامی اش شود,دردیارغربت دیده از جهان فرو بست.

شهر قم سرزمین مقدس ومطهراست.این قطعه از زمین به واسطه وجودمقدس حضرت معصومه(س) شرف یافته ومحبوب دلهای دوستداران عترت گردیده است:

اگر مشتاق این خاک ودیارم

                 به دنبال وصال روی یارم

                             به شهروکوی وصحرا وبیابان

                                          به جز دیدار او کاری ندارم

                                                                                   التماس دعا

مخاطب گرامی برای آشنایی بیشتر با زندگی حضرت معصومه(س)وامام رضا(ع)بر مرکزنشرفرهنگ اسلامی کلیک نمایید.

کلیدواژه:شهر قم,حضرت معصومه(س)

منبع:حرم فاطمیون,محمدعلی شهاب


نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم مرداد 1390 ساعت 11:25 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

امام رضاع

امام رضا(ع) از مدینه تا خراسان

امام رضا (ع)یازدهم ذی القعده سال صدو چهل وهشت در شهر مدینه متولد شد.مادرش نجمه و پدرش امام موسی کاظم (ع)نام دارد.القاب آن بزرگوار" رضا,صابر,رضی,وفی"می باشد و کنیه اش ابوالحسن (ع)نام دارد.امام رضا(ع)فریاد رس امت واساس نور وفهم وحکمت در گرو وجود او بود.خداوند به وسیله ی او درگیری میان مردم را اصلاح می نمود و هر گونه تفرقه وجدایی را از میان می برد.به برکت وجود او باران می بارید. سخن او حکمت,وخاموشی و سکوتش علم و دانش است.

مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده است:

"اساس کار وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) کار فرهنگی و تبلیغی بوده است."

خداوند لقب رضا را برای او برگزید زیرا در آسمان وزمین,نزد پروردگار,رسول خدا و ائمه(ع)شخصیتی پسندیده و شایسته امامت داشت.حتی دشمنان نیز از او راضی وخشنود بودند ورضایت دوست و دشمن در بین ائمه فقط به امام رضا(ع)اختصاص داشت.

آن بزرگوار در سن 55 سالگی به وسیله ی مامون مسموم و به شهادت رسیدند.مرقد شریف ایشان در شهر مشهد وقبله ی حاجات شیعیان با بصیرت گردید.

دوستان گرامی برای آشنایی بیشترباامام رضا(ع)برادامه مطلب همین صفحه کلیک نمایید.

مخاطب گرامی برای شرکت درجشنواره بین المللی امام رضا(ع)بر

شمس توس کلیک نمائید.

کلیدواژه:امام رضا(ع)،مشهدمقدس

منبع:زندگانی امام رضا(ع),منصورکریمیان



ادامه مطلب...

نوشته شده در پنجشنبه سیزدهم مرداد 1390 ساعت 11:21 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

حدیث رضوی امام رضا(ع)

لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ:

اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.

هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت

باشد: دین‏ شناسى ، تدبر نیــکو در زندگى ، و شکیـبایى در مصیبت‏ها و بلاها.
(بحار الانوار، ج 78، ص 339، ج1 )
 
" شيعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذلِكَ فَلَيْسَ مِنّا "
 
« شيعيان ما كسانى هستند كه تسليم امر و نهى ما باشند ، گفتار ما را سرلوحه زندگى ـ در عمل و گفتار ـ خود قرار دهند ، مخالف دشمنان ما باشند و هر كه چنين نباشد از ما نيست. »

(جامع أحاديث الشّيعة: ج 1، ص 171، ح 234، بحار: ج 65، ص 167، ح 24)
 
 
العقل حباء مـن الله,والادب كلفه فمن تكلف الادب قدر عليه, و مـن تكلف العقل لـم يزدد بذلك الا جهلا.
عقل , عطيه و بخششى است از جانب خدا, و ادب داشتن, تحمل يك مشقت است, و هر كـس با زحمت ادب را نگهدارد, قادر بر آن مى شود, اما هر كه به زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بـرجهل او افزوده نمـى شود.
بحـارالانـوار,ج 78,ص
 

نوشته شده در سه شنبه یازدهم مرداد 1390 ساعت 12:4 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

آئین ومراسم رضوی

 

مراسم نقاره زنی درحرم امام رضا (ع)

نواختن نقاره از زمان‎هاى قدیم در آستان مقدس امام رضا علیه السلام معمول بوده است. اما این که این رسم از چه زمانى آغاز شده و به صورت یک سنّت در آمده، معلوم نیست. نه نویسندگان درباره آن چیزى نوشته‎اند و نه اسناد و مدارک موجود در حرم مطهر چیزى را نشان مى‎دهد. اما از نشانه‎هاى تاریخى چنین برمى‎آید که در قرن دهم، نواختن نقاره معمول بوده است.فضل بن روزبهان خنجى در کتاب مهمان نامه بخارا، در حالات محمدخان شیبانى، سلطان ماوراء النهر که مشهد مقدس و ناحیه طوس را تصرف کرده بود، مى‎نویسد:

«سلطان تصمیم گرفت به زیارت حضرت رضا علیه السلام برود، از این رو، با اعیان لشکر خود و قاضیان و محتشمان عازم مشهد گردید. من با گروهى قبلاً به مشهد رفتیم و در آن جا مراسم استقبال را فراهم کردیم. بر فوق بارگاه حضرت، محلّى که نقاره نوبت حضرت امام مى‎زنند، جماعت نقاره‎چیان اردوى همایون و نفیرچیان ایستاده، مترصّد آن که چون موکب همایون برسد نقاره بکوبند و نفیر نوازند. آن حضرت امر فرمودند که دم نزنند و نفیرنوازى را به فقیرنوازى بدل فرمودند، و چون به درگاه بارگاه رسیدند، فرود آمده به پیشگاه برآمدند و از آن جا به روضه مقدس قدم گشاده و آداب زیارت تقدیم نمودند و اندکى نشسته، از قبه بیرون فرمودند.»

دوستان گرامی برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب همین صفحه مراجعه نمائید.

 

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی


ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه یازدهم مرداد 1390 ساعت 11:52 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

گنبد حرم مطهر


مشخص ترين نماد و نشانه بيرونى حرم مطهر امام رضا عليه السلام، گنبد طلايى آن است كه مسافران با ديدن آن بناى باشكوه، سلام و درودى بر هشتمين امام نثار مى‌سازند.

بنا بر نقل كتب تاريخى، نخستين گنبد بر فراز مزار قدسى حضرت امام رضا عليه السلام، به فرمان سلطان سنجر سلجوقى و به كوشش وزير وى، شرف‌الدين قمى ساخته شد. جنس آن گنبد از كاشى بود. گنبد آغازين همان است كه اينك از داخل حرم مطهر ديده مى‌شود و سطح مقعّر و مقرنس آينه‌كارى آن پيداست.

در دوران شاه طهماسب صفوى، پس از جمع‌آورى خشت‌هاى كاشى، گنبدى با روكش طلا بر فراز گنبد پيشين بنا شد. اين همان گنبدى است كه امروزه در نماى بيرونى به چشم مى‌آيد.

برا ی مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید.



1 برگرفته از شبکه امام رضا (ع)


ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه چهارم مرداد 1390 ساعت 12:15 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

آداب زیارت

 ثواب زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام


رسول خدا (ص)می فرمایند:

 -پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‏کاری اورا زیارت نکند جز این که خداوند گرفتاری او را برطرف سازد وگناهانش را ببخشاید.
امام رضا علیه السلام:

 -هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش داردو همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و ادای میثاق است،زیارت آرامگاه آنان است. 

- بار خدایا تو می‏دانی که من بر پذیرفتن ولایتعهدی مامون مجبورو ناچارم پس مرا مؤاخذه مکن همان گونه که بنده و پیامبرت یوسف‏را به هنگام پذیرفتن حکومت مصر مؤاخذه نکردی. 

 ریان گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم مردم می‏گویند شمابا این که اظهار بی‏رغبتی به دنیا می‏کنید ولایتعهدی راپذیرفته‏اید؟ امام فرمود: خداوند خود می‏داند که من این امر راناپسند می‏داشتم ولی چون بین پذیرش آن و مرگ مخیر شدم، قبول آن‏را بر مرگ ترجیح دادم.


 اثرپذيري روح‌ها از يكديگر


روح حالتي دارد كه تأثير مي‌گذارد و تأثر مي‌پذيرد. يعني وقتي كه شما كنار من نشسته‌ايد روح من ناخودآگاه (در حالي كه من هم متوجه نيستم) بر روح شما اثر مي‌گذارد و از روح شما اثر مي‌گيرد. همنشيني مؤثر است و به اين دليل است كه مي‌گويند به زيارت يكديگر برويد. به زيارت مؤمنان برويد. سر سفره فلاني ننشينيد. در مجلسي كه فلان كس است نرويد. در عالم مادي نيز همه چيز را نمي‌توان به چشم ديد. به عنوان مثال مي‌بينيم شخصي كه در محيطي نشسته يك مرتبه حالت تهوع پيدا مي‌كند و حالش بد مي‌شود، بدون اينكه چيزي خورده باشد. آنچه به چشم مي‌آيد باعث مسموميت او نشده است. بعد مشخص مي‌شود كه هوايي كه تنفس مي‌كند آلوده بوده، ماده‌اي سمي در هوا بوده كه به چشم نيامده ولي او تنفس كرده است. در عالم روح، قضيه از اين خيلي لطيف‌تر است. ارواح بر هم تأثير دارند و اين تأثير بين روح‌ها در اثر حضور فيزيكي جسم‌هاشان (قالب‌هاشان) در كنار هم (خصوصاً از دو كانال چشم و گوش كه مجراي تغذيه روح است) انجام مي‌شود.

 يك روح حساس و ظريف


وقتي كه روح ظريف و حساس باشد، اگر كسي در گوشه‌اي از جامعه اسلامي گناه كند، اين روح از گناه آن فرد متأثر مي‌شود و استغفار مي‌كند، نه به خاطر اينكه گناهي كرده است، به دليل آنكه روحش بر اثر گناه افراد صدمه ديده است. اگر يكي از شيعيان يك جسارت يا گناهي كرده باشد، توبه و استغفارش را اهل بيت(عليهم‌السلام) مي‌كنند چون روح آنها ظريف و حساس است و متأثر مي‌شوند. روح در آن جايي كه زندگي مي‌كند مرتباً از ديگران اثر دريافت مي‌كند به اين دليل است كه مي‌گويند جامعه‌ي سالم و نيز هم نفس و هم صحبت سالم پيدا كنيد.
به اميرالمؤمنين(ع) خبر مي‌دهند كه در گوشه مملكت مثلاً كسي برخلاف شئونات انساني و اسلامي كاري كرده است. حضرت مي‌فرمايند: «اگر كسي اين حرف را بشنود و بميرد من مذمتش نمي‌كنم». امام علي(ع) نه گناهي كرده و نه مسئوليتي دارد و نه كسي او را عقاب مي‌كند. اما روح اين موجود لطيف متأثر از فضايي است كه در آن قرار گرفته. بنابراين يكي از مقوله‌ها در تربيت، مقوله مجالست است.

برگرفته از سایت استان قدس رضوی

تهیه مطلب:فاطمه محمودی


نوشته شده در سه شنبه چهارم مرداد 1390 ساعت 12:9 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

هنر ومعماری اسلامی

هرآجرش حکایتی دارد....

مسلمانان کشورهای مختلف با توجه به شرایط اقلیمی و شیوه‌های گوناگون زندگی، با استفاده از مصالح ساختمانی، بناهای مختلف ساخته‌اند. برخی از این بناها بسیار ساده بودند و برخی باشکوه، سقف بعضی مسطح و برخی دیگر مدور اما همه‌ی آنها به شیوه‌ی معماری اسلامی ساخته شده‌اند.

هنر اسلامی براساس شناختی توحیدی از هستی شکل گرفته است و سرشتی روحانی دارد. حرم مطهر امام رضا (ع) از نظر مذهبی و همچنین جنبه‌های هنری و تاریخی دارای ارزش و اهمیت قابل توجهی است که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است.

حرم‌های پیامبر (ص) و امامان (ع) از مصادیق بارز خانه‌ي خدا هستند که به اذن خدا جایگاه و مقامی شایسته دارند. حفظ و حرمت آن‌ها کمترین وظیفه هر انسانی است. در طول تاریخ برای حفظ و توسعه حرم‌های معصومین (ع) به ویژه بارگاه منور امام رضا (ع) سعی و کوشش فراوان شده است. اما وسعت و نوع اقدامات عمرانی سال‌های پس از انقلاب با هیچ یک از دوران‌ها قابل مقایسه نیست.1

بنای حرم درطول تاریخ وبه تدریج ساخته شدوگسترش یافت.دربه وجودآمدن فضای کنونی حرم مردان وزنانی بلندهمت ،درهردوره ای از تاریخ ایران زمین نقش داشته اند.که نام خود را زیر نام امام رضا(ع)جاودانه کرده اند.

به منظور گسترش فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی مرتبط با امام رضا (ع) نشریه‌ای پیرامون تاریخچه، هنر و معماری اسلامی با رویکردی بر گنبد طلایی، ضریح مطهر و رواق‌های مطهر حرم امام رضا (ع) را در نظر داریم.




تهیه مطلب وعکس:زهرا مرفاوی

1نخستین بناهای اسلامی، ریچارد لی گرافت


نوشته شده در سه شنبه چهارم مرداد 1390 ساعت 11:56 توسط مهین وزیری + لینک ثابت

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگفا

قالب پرشين بلاگ

قالب ميهن بلاگ

قالب ايران بلاگ

حرفه اي ترين قالب هاي وبلاگ

وب تولز

ابزار گرافیک و طراحی

براش

وکتور

آیکن

استایل

اکشن

فتوشاپ

طراحی

گرافیک

وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسان

کد جاوا اسکریپت

دانلود نرم افزار

برنامه نویسی

آموزش فتوشاپ

عکس

گالری تصویر

قالب وبلاگ

قالب بلاگفا

قالب رایگان

قالب میهن بلاگ

فارسی ورد

مقاله

تحقیق

فلش گیم

بازی های فلش

بازی انلاین

بازی آنلاین

بازی

نو آوران پارس

طراحی سایت

طراحی قالب وبلاگ

هاست

ثبت دامنه

طراحی